söndag 21 december 2008

Förkyld & jobb

Nu har jag också gått och blivit förkyld med halsont som bonus. Kändes tungt i slutet av dagen i dag på jobbet, men jag lyckade hålla ut. Så det var skönt att komma hem. Sen åkte vi ut på besök till H&B och fikade lite. Väl hemma hade huvudvärken ökat i grad med efter lite panodil känns lite bättre nu. Imorn har jag fått lite extra jobb men ska jobba civilt =) med lön.


PISA

Lutande tornet i Pisa
Står där och lutar så snällt,
trots att går att bevisa
Att det nog borde ha vält.

Men det har vägrat att välta.
Stolt står det lutande kvar.
Lärda ska räkna och älta
utan att finna ett svar.

Hur kan det undgå att falla?
Hur kan det stå som det gör?
Svårt att förstå för oss alla,
särskilt för en ingenjör.

Han vill ha vinklarna räta.
Han vill ha stabilitet.
Han vill bevisa och mäta
det som han vet att han vet.

Men mot det oförutsedda
Står sig vår vetenskap slätt.
Och mot det oförberedda
väger en förberedd lätt.

Kanske kan tornet i Pisa
ses som ett välbyggt bevis
på att vi aldrig bör visa
tilltro till hög expertis.

Kanske att tornet serverar
insikter vi förbisett,
nämligen att vi planerar
rakt, fast det ändå går snett.

Text ur: Alster - En stunds texter av Claes Eriksson

1 kommentar:

Batteris/Beatrice sa...

Jag har hela den alster boken! ääälskar den! Jag satt och läste ur den högt för några kompisar med samma, lite störda, humor som jag på ett fik en gång och de vek sig dubbla av skratt när ajg läste en historia om hattar. :)

Krya på dig, I feel for you!