söndag 7 december 2008

En serie om Batman

Superhjätevågen kommer bara närmare och närmare hela tiden. Den första serien att göras på 2000-talet var X-men (00-03-06), som följdes av Spiderman (02-04-07), Daredevil (03), Catwomen (04), The Hulk (05-08), Elektra (05), Fantastic four (05-07), Batman (05-08), Superman (06), Ghost rider (07) och Iron man (08).

Jag har svårt att säga vilken som är min favorit superhjälte. Men dom 2 som ligger närmast är Spiderman och Batman. Dom har något coolt i sig och särskilt Batman som är en vanlig människa i grund och botten...han har inga superkrafter. Detta gör honom lite starkare än de andra.

När jag första gången såg Batman begins tyckte jag den var skitbra och blev hur glad som helst när jag såg att det skulle komma en uppföljare i form av The Dark Knight. Jag sa till mig själv att detta är den bästa Batman filmen av alla. Men hur kunde jag säga det när jag inte sett alla. Så jag gick in på hyrfilmssidan och letade upp de tidigare men kunde dessvärre bara hitta 2 av de 4. Men jag la till Batman returns från 1992 och Batman forever från 1995.

Dessa har jag sett och jag måste medge att dom ha klass, det har dom, med glimten i ögat. Jag gillar Michael Keaton i "returns" tillsammans med Michelle Pfeiffer, Danny De Vito och Christopher Walken. "Forever" är lite rörig men inte överdrivet mycket. Jim Carrey som en skurk är annorlunda men visar upp sina bästa sidor på att vara kolossalt flummig, även kul att se den vackra Nicole Kidman i en roll som slåss med vilket ego av Batman eller Bruce Wayne hon ska välja. Än så länge har jag 2 filmer kvar att se Batman från 1989 och Batman & Robin från 1997. Men av de fyra jag sett är THE DARK KNIGHT klar bäst. Sitter och lyssnar på det underbara soundtracket nu och om 3 dagar släpps den på Dubbel-dvd.

Och om ni undrar vilka superhjälte filmer jag har hemma ska jag svara på det: Spiderman, Spiderman 2, Spiderman 3, Daredevil, Elektra, Batman Begins och snart The Dark knight.

1 kommentar:

Crille sa...

Personligen tycker jag Batman Begins är den allra bästa helt överlägset och The Dark Night är den klart sämsta på 20 år. Men hey thats me :)