söndag 1 februari 2009

Förhandstippning

Ok. Här kommer nu min lista på vilka Oscars jag tror går till vem. Förra året hade jag inte många rätt: Manlig huvudroll, manlig biroll, originalmanus och animerade film tog jag förra året 4 alltså. So here goes

Bästa:

Film - The Curious case of Benjamin Button
Manlig huvudroll - Sean Penn, Milk
Manlig biroll - Heath Ledger, The Dark knight
Kvinnlig huvudroll - Angelina Jolie, Changeling
Kvinnlig biroll - Penélope Cruz, Vicky Cristina Barcelona
Regi - The Curious case of Benjamin Button
Originalmanus - Milk
Manus efter förlaga - Frost/Nixon
Foto - The Reader
Scenografi - The Curious case of Benjamin Button
Kostym - Australia
Ljud - The Dark knight
Klippning - The Curious case of Benjamin Button
Ljudklippning - The Dark knight
Specialeffekter - Iron man
Makeup - The Curious case of Benjamin Button
Musik skriven för film - Milk
Animerade film - WALL-E

Ok, lite kommentarer om mina val...på senare år har det varit väldigt otippade val på bästa film därför mitt val, eftersom det är en annorlunda film. Mitt val av manlig biroll känns "tunnt" på ett sätt kan ej svara på varför, det bara är så. Många av mina val är gissade för många filmer är nominerade i samma kategorier vilket gör det svårare när man inte sett dem (det var likadant förra året)...Ljud och ljuklippning är 2 speciella kategorier där samma film brukar ta båda. Animerade filmen är självklar (WALL-E) eftersom pixar vunnit i den NÄSTAN varje gång. De vann inte för bilar 2007 men annars har de vunnit tidigare. Sista inlägg...make-up måste, måste, måste gå till Benjamin Button för det var sjukt imponerande.

Nu har jag tippat 18 st förra året tippade jag 16 och fick 25% rätt, bättre lycka denna gång???

Inga kommentarer: