onsdag 21 november 2007

Vad ville hon ha ut av serien?????

Man ska kanske inte uttrycka sig på följande sätt om en barnboksförfattare men det är en sak som slog mig idag. Det blev bara så uppenbart när jag hörde namnet på en karaktär idag från serien som jag kollade på som barn.
Författaren hete Tove Jansson och har skrivit böcker om Mumin, hans familj och vänner.
Och när jag fick höra Snorkfröken så tänkte jag som så... vad händer om man byter ut den sista bokstaven i första ordet SNORKFRÖKEN -- SNORTFRÖKEN.
Sen har vi den andra karatären SNIFF, hallå eller ska man lära små barn att sniffa redan i 4-års åldern.
Sist men inte minst: SNUSMUMRIKEN här är det ju något allvarligt som händer...är det inte läga att döpa någon till Cigge med så är allt klart. Snus i en barnbok...har inte världen gått för långt?
Och sen att man i tv-serien låtit trollen bryta på finska...!?!?! OK...
nu ska jag inte säga för mycket, jag vet inte om Tove var finsk, svensk eller av annat ursprung...för var hon finsk ska jag inte säga mer...men att låta ungarna lyssna på finskbrytande troll och mumrikar som är döpta efter följande termer kan inte va BRA.

Inga kommentarer: